A Travellerspoint blog

Copacabana / Isla del Sol

sunny 18 °C

We caught the bus from La Paz to Copacabana, on Lake Titicaca, on the afternoon of Friday 21st. We had to get off the bus and onto a small launch to cross the Strait of Tiquina while our bus crossed on a barge. On arrival in Copacabana, we found a hotel on the main square which was the cheapest of our trip yet .. just over €2 each!
We spent the Saturday exploring the town and booked a trip over to the Isla del Sol for the next day.

The boat took about two and a half hours and dropped us off on the north side of the island.

Isla del Sol is the site of the main Inca creation myth – it was here, legend has it, that Viracocha (the creator god) had his children (the first Inca) Manco Kapac and Mama Ocllo spring from the lake and found Cusco and the Inca dynasty. We visited a small museum before walking for about 45 minutes to the northernmost point where we visited Chinkana (a huge stone complex full of mazes commonly called The Labyrinth),

an Inca altar (which unfortunately was being used by a local to hawk his wares)

and a sacred rock. Afterwards we hiked along the path down the middle of the island, for a couple of hours, to catch the boat back from the south part of the island.

We arrived back in Copacabana to enjoy a memorable sunset over Lake Titicaca.

We had bought a bus ticket to Cusco, in Peru, for Monday evening, but due to demonstrations just over the border, it was cancelled. We spent the afternoon visiting Intikala ("the place of the sun" in Aymara) where we saw Inca seats carved in the rock, which had been used in meetings of the Incas and his counsellors. They reckon that this site was a religious shrine used for astronomical observations – according to local folk memory a large number of idols were destroyed here in the sixteenth century by Spanish priests as part of their drive to stamp out pagan beliefs. The biggest boulder is carved with a groove shaped like a serpent which was likely used to channel offerings of chicha (maize beer) or sacrificial blood – it's believed throughout the Andes that large rocks like these are the home of powerful spirits, like smaller versions of the mountain gods.

On Tuesday morning we caught the bus but due to the protests, we had to disembark and walk, for an hour and a half, through 2 villages with all our gear (in the heat!) before getting on a Peruvian bus and continuing on to Puno.

Here we changed buses and made our way to Cusco, where we arrived in the early evening. We caught a taxi to a hotel we'd found in the guidebook which was on a hill not too far from the main plaza.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

Cogimos el bus desde La Paz a Copacabana , a orillas del Lago Titicaca, el Viernes 21. Tuvimos que bajarnos del bus para poder montarnos en una barca para cruzar el Estrecho de Tiquina mientras que nuestro autobús cruzaba en una especie de ferry pequeño o gabarra. Al llegar a Copacabana encontramos un hotel en la plaza principal, lo mas barato que hemos encontrado en todo nuestro viaje. Un poco mas de €2 por persona!!

Pasamos el Sábado echando un vistazo en el pueblo y reservamos un viaje a la Isla del Sol para el día siguiente.

Isla Sol es el lugar mítico de la principal creación Inca, fue aquí, como cuenta la leyenda, que Viracocha (Dios creador) tubo a sus hijos Manco Kapac y Mama Ocllo que emergieron del lago y encontraron Cusco y la dinastia Inca.

4671890875_f091f20797_m.jpg 4680166861_16837b3949_m.jpg

El bote tardo como unas 2 horas y media hasta llegar al norte de la isla donde nos parariamos nosotros. Visitamos un pequeño museo antes de empezar la caminata. Tardamos unos 45 min para llegar el punto mas al norte de la isla donde visitamos Chinkana, una gran estructura de piedra llamada comúnmente laberinto,

un altar Inca, en el que desgraciadamente había un vendedor ambulante exponiendo todo que vendía y una roca sagrada.

Después paseamos por el camino que nos llevaría a el sur de la isla,

la caminata fue de un par de horas. No era muy dura pero yo ese día sufrí un poquillo, no se si era por el catarro y alguna otra cuesta que cuesta pero tuve que utilizar el inhalador en alguna ocasión.

Volvimos hacia las 0530pm y decidimos esperar a orillas del Lago Titicaca para ver el estupendo atardecer.
Habíamos comprado el billete de autobús para Cusco, en Perú para el Lunes 24 por la tarde, pero como había bloqueo en 2 pueblos, en la parte Boliviana, (la protesta no era nacional, solo de estos dos pueblos) el viaje fue cancelado para el día siguiente. Así que pasamos la tarde visitando Intikala que significa 'lugar del sol' en Aymara. Aquí vimos lo que fue un punto de encuentro de los incas y sus consejeros o abogados. Tb dicen que era un lugar religioso usado como observatorio astronómico. De acuerdo con las memorias de el pueblo un gran numero de estatuillas o imágenes fueron destruidas en el siglo XVI por curas españoles para erradicar creencias paganas. La roca mas grande con un surco o ranura con la forma de una serpiente. la cual fue lo mas probable utiliza para ofrendas de chicha, cerveza de maíz, o sangre de sacrificios. En los Andes hay una gran creencia de que grandes piedras como estas es el hogar de poderosos espíritus, como pequeñas versiones de los dioses de las montañas.

El Martes por la mañana, tomamos el autobús del cual tuvimos que bajarnos donde aun seguía el bloqueo, cogimos todas las mochis y tuvimos que cruzar estos dos pueblos a pata hasta la zona Peruana donde nos esperaría un bus para continuar hasta Puno, en Perú.

Aquí cambiamos de bus para dirigirnos a Cusco, donde llegaríamos pronto por la tarde. Tomamos un taxi al hotel que habíamos encontrado en la guiá en el barrio de San Blas no muy lejos de la plaza principal.

Posted by Rodz-Lei 10:59 Archived in Bolivia

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.